جهان اینجا

با جهان اینجا دنیا را با دید تازه تری ببینید، و راجع به همه چیز اطلاعات کسب کنید.

جهان اینجا

با جهان اینجا دنیا را با دید تازه تری ببینید، و راجع به همه چیز اطلاعات کسب کنید.

چگونه از بوی بد دهان جلوگیری کنیم؟

بوی بد دهان یکی از مسائل مهم در زندگی روزمره ما و در ارتباط با افراد دیگر است که به طور انکار نشدنی در زندگی ما تاثیرگذار است. از آنجایی که همه ما حداقل یکبار با این مسئله ناخوشایند بوی بد دهان مواجه شده ایم، در این مقاله قصد داریم تا درباره مهم ترین علت هایی که باعث ایجاد این مشکل می شوند و همچنین روش های رفع آن صحبت کنیم.

مهم ترین علل بوی بد دهان

·         بهداشت ضعیف دهان و دندان (مهم ترین علت بوی بد دهان)

·         سیگار کشیدن

·         مصرف غذاها و نوشیدنی ها با بوی قوی

·         خشکی دهان

·         مشکلات مربوط به سینوس ‌ها، گلو یا دهان

·         بیماری پریودنتال

·         برخی از بیماری ها مانند ریفلاکس معده و دیابت

برای رفع بوی بد دهان چه کارهایی می توان انجام داد؟

برای جلوگیری از ایجاد بوی ناخوشایند دهان، می ‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

مسواک زدن و نخ دندان را جدی بگیرید: همواره دندان‌ های خود را دقیق و به طور منظم با مسواک بشویید و از نخ دندان برای تمیز کردن فضاهای میان دندان ‌ها استفاده کنید.

از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید: برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها در دهان، از دهانشویه ‌های بدون الکل استفاده کنید.

شستشوی زبان: زبان خود را به دقت و با استفاده از خمیر دندان یا برس‌های زبان تمیز کنید. بسیاری از باکتری‌ها در سطح زبان پنهان می‌ شوند و با تمیز کردن آن‌ ها می‌ توانید بوی بد دهان را کاهش دهید.

اجتناب از غذاهایی که موجب بوی بد دهان می شوند: تا جای ممکن از خوردن غذاها و نوشیدنی‌ های با بوی قوی مثل سیر و پیاز خودداری کنید و به جای آن‌ها، میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند را به برنامه غذایی‌ خود اضافه کنید.

استفاده از دمنوش‌های معطر: از دمنوش‌هایی مانند چای سیاه، چای سبز و جعفری تازه برای تازگی دهان و کاهش بوی بد دهان استفاده کنید.

پیشگیری از خشکی دهان: مصرف آب به میزان کافی و جلوگیری از خشکی دهان می ‌تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند.

استفاده از آب نمک برای شستشوی ته حلق: غرغره کردن با آب نمک می ‌تواند باکتری ‌ها را در ته حلق کاهش دهد و بوی بد دهان را کاهش دهد.

مراقبت از دندان ‌های مصنوعی و نگهدارنده‌ ها: دندان‌ های مصنوعی را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع باکتری ‌ها و بوی نامطبوع جلوگیری کنید.

مراجعه به دندانپزشک: هر شش ماه یکبار برای چکاپ و مشاوره دندانپزشکی مراجعه کنید تا مشکلات دهانی خود را به موقع شناسایی و رفع کنید.

 

ارتودنسی نامرئی چیست؟ الاینرها چگونه ساخته می شوند؟

خیلی از افراد به دلیل داشتن دندان های نامرتب و نامنظم از داشتن یک لبخند زیبا محروم هستند. این افراد می توانند با درمان ارتودنسی دندان، زیبایی را به دندان ها و لبخند خود ببخشند. اما براکت ها و سیم ارتودنسی (در مجموع به سیم کشی دندان نیز معروف است) هنگام لبخند زدن، ظاهر خیلی مناسبی ندارد و زیبایی لبخند را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

امروزه و با پیشرفت علم در حوزه دندانپزشکی، انواع ارتودنسی دندانبه وجود آمده است که نوع جدیدی از آن به نام ارتودنسی نامرئی شناخته می شود. با ارتودنسی نامرئی، می‌ توانید به طور آسان و بدون هیچ دغدغه ‌ای از نظر ظاهری، می توان از این رویای زیبایی بهره‌ مند شد.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

دستگاه های ارتودنسی در ارتودنسی نامرئی قابل مشاهده نیستند و فرد می تواند بدون اینکه کسی متوجه درمان دندان های بیمار شود، از اصلاح ناهنجاری های دندانی خود بهره مند شود. به دلیل عدم دیده شدن سیم‌ های ارتودنسی، تقاضا برای ارتودنسی نامرئی در میان بیماران افزایش یافته است.

انواع ارتودنسی نامرئی شامل چه مواردی می شود؟

·         ارتودنسی ثابت با براکت های سرامیکی

·         ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال

·         ارتودنسی نامرئی متحرک با پلاک های شفاف

ارتودنسی متحرک نامرئی به نام ارتودنسی اینویزیلاین نیز شناخته می شود و به دلیل قابلیت جابجایی و خارج کردن دستگاه ارتودنسی توسط خود بیمار، طرفداران زیادی پیدا کرده است و می توان آن را رایج ترین نوع ارتودنسی نامرئی دانست. در ادامه قصد داریم تا مراحل ساخت این دستگاه نامرئی را برایتان شرح دهیم.

مراحل ساخت ارتودنسی نامرئی (الاینر)

قالب ‌گیری از دهان بیمار

در این مرحله از دهان بیمار یک قالب گرفته می ‌شود. این قالب معمولا با استفاده از یک اسکنر سه‌ بعدی ایجاد می ‌شود که وضعیت دقیق دهان را ذخیره می ‌کند.

شبیه سازی سه بعدی پلاک های دندانی

در این مرحله، مدل دندانی که در دهان وجود دارد، در کامپیوتر به صورت سه ‌بعدی شبیه‌ سازی می ‌شود. سپس حرکات مورد نیاز برای بهبود و تغییر وضعیت دندان‌ ها به این مدل اعمال می ‌شوند. وقتی حرکات مشخص شدند، وضعیت نهایی دندان‌ ها با وضعیت اولیه مقایسه می ‌شود. این تطابق مشخص می کند که هر دندان چه حرکت هایی نیاز دارد.

ساخت پلاک نامرئی

پس از شبیه ‌سازی مراحل قبلی در کامپیوتر، پرینتر سه ‌بعدی هر مرحله را پرینت می‌ کند و روی آن یک پلاک شفاف ایجاد می ‌کند. سپس این پلاک به بیمار تحویل داده می ‌شود. معمولا برای هر مرحله یک پلاک تهیه می ‌شود و بیمار هر پلاک را بین یک تا دو هفته استفاده می‌ کند. به این ترتیب، تغییرات مورد نیاز در دندان‌ ها به مرور زمان اعمال می‌ شوند.

مهم ترین علل بوی بد دهان کدام اند؟

بوی بد دهان یکی از مسائل مهم در زندگی روزمره ما و در ارتباط با افراد دیگر است که به طور انکار نشدنی در زندگی ما تاثیرگذار است. از آنجایی که همه ما حداقل یکبار با این مسئله ناخوشایند بوی بد دهان مواجه شده ایم، در این مقاله قصد داریم تا درباره مهم ترین علت هایی که باعث ایجاد این مشکل می شوند مانند خشکی دهان و تلخی دهان، صحبت کنیم.

علت بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان میتواند علل مختلفی داشته باشد که باید به طور جدی پیگیری شوند. در ادامه مهمترین عوامل ایجاد بوی بد دهان، را بررسی می کنیم:

بهداشت ضعیف دهان و دندان

می توان این مورد را مهم ترین علت ایجاد بوی بد دهان دانست؛ مخصوصا برای کسانه که تحت درمان ارتودنسی دندان هستند. باکتری‌ ها در دهان و دندان مواد غذایی را تجزیه می ‌کنند و این فرآیند می ‌تواند به تولید بوی بد دهان منجر شود. می توان با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان این مواد غذایی به دام افتاده میان دندان ها را تمیز کرد و از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری کرد.

دستگاه ‌های ارتودنسی می ‌توانند دسترسی به دندان‌ ها را محدود کرده و باعث ایجاد مشکلات بهداشتی شوند. اگر به درمان ارتودنسی، ایمپلنت دندانی یا بریج نیز احتیاج دارید، باید به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر توجه کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های قوی

بعضی از مواد غذایی بوی قوی ای دارند و مصرف آنها می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. به عنوان مثال سیر و پیاز جزو این مواد غذایی هستند که هضم آنها می تواند گازی را به جریان خون و ریه ها منتقل کند که باعث افزایش بوی بد دهان می شود.

خشکی دهان

در صورتی که غدد بزاقی به مقدار کافی بزاق تولید نکنند، دهان خشک می‌ شود و از رطوبت آن کاسته می ‌شود. بزاق علاوه بر مرطوب کردن دهان، به تمیز نگه داشتن آن کمک می ‌کند و بوی بد دهان را کاهش می‌ دهد. برخی عوامل مانند بروز مشکلات در غدد بزاقی، خوابیدن با دهان باز، مصرف برخی داروها و میوه‌ ها و مواد غذایی ممکن است به خشکی دهان و بوی بد دهان منجر شوند.

برخی از بیماری‌ ها

بوی نامطبوع دهان ممکن است نشانه و علائم بیماری ‌هایی مانند بیماری کلیوی، دیابت و اختلال ریفلاکس معده (GERD) باشد. اختلال ریفلاکس معده می ‌تواند باعث بوی بد دهان شود. اگر به بیماری دیابت یا دیگر بیماری‌ ها مبتلا هستید، ممکن است بوی نامطبوعی در دهان خود احساس کنید. بنابراین، در صورت وجود مشکلات مزمن بوی بد دهان، به مشاوره پزشکی نیز نیاز دارید.

گران‌ ترین و ارزان ‌ترین روش ‌های ارتودنسی دندان کدام است؟

ارتودنسی دندان یک درمان به نسبت طولانی مدت در حوزه دندانپزشکی است که به درمان ناهنجاری های دندان ها و فکین می پردازد. ارتودنسی یک راه حل به نسبت گران برای زیبا شدن دندان ها است و به همین دلیل خیلی از افرادی که کاندیدای این درمان هستند نیز با آگاه شدن از هزینه آن، قید درمان را می زنند. عوامل مختلفی بر هزینه ارتودنسی دندان تاثیرگذار هستند و همینطور با راهکارهایی می توان هزینه ارتودنسی را مدیریت و کاهش داد.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می ‌توانند بر هزینه ارتودنسی دندان تاثیر داشته باشند. برخی از این عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی بستگی به خود شما دارند و بعضی دیگر به وضعیت دندان ‌های شما بستگی دارند. مهم ترین عواملی که می توانند در قیمت نهایی ارتودنسی دندان نقش مهمی داشته باشند، عبارتند از:

·         سن و سال بیمار: دندان ها و فک کودکان هنوز به طور کامل رشد نکرده است و راحت تر می توان آنها را جابجا کرد. به همین دلیل طول درمان ارتودنسی کودکان از بزرگسالان کمتر و در نتیجه هزینه آن هم به طبع کمتر خواهد بود.

·         نوع و شدت ناهنجاری: مشکلات پیچیده ‌تر ممکن است نیاز به درمان طولانی ‌تری داشته باشند و در نتیجه هزینه را بالاتر ببرند.

·         نوع درمان انتخاب شده: در سال های اخیر با پیشرفت علم، انواع مختلف ارتودنسی دندان به وجود آمده اند که ممکن است یکی از بقیه آنها قیمت بالانری داشته باشد.

·         نوع پوشش بیمه: بیمه تکمیلی می ‌تواند در کاهش هزینه ارتودنسی نقش داشته باشد.

·         متخصص انتخاب شده: تجربه و شهرت متخصص ارتودنسی نیز می ‌تواند تاثیری در قیمت داشته باشد. طبیعی است که بهترین متخصص ارتودنسی دستمزد بالاتری دارد.

·         محدوده جغرافیایی مطب دندانپزشکی: هرچه مطب شما در محله های بالاتر و بهتر شهر و در استان ها و شهرهای بزرگتری قرار داشته باشد، قیمت ارتودنسی شما بالاتر خواهد بود.

گران‌ ترین و ارزان ‌ترین روش ‌های ارتودنسی دندان

با توجه به نوع مشکل شما، تشخیص متخصص ارتودنسی و همینطور بودجه مالی شما می توان انواع مختلف ارتودنسی را انتخاب کرد.

ارزان ترین ارتودنسی

یکی از ارزان ‌ترین گزینه‌ ها در ارتودنسی، ارتودنسی متحرک دندان است. این نوع ارتودنسی بیشتر برای موارد ناهنجاری ‌های کمتر و جزئی مناسب است.

گرانترین ارتودنسی دندان

یکی از گران‌ ترین گزینه‌ های ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی است. این نوع ارتودنسی با استفاده از تجهیزات پیشرفته و شفاف، انجام می‌ شود. این روش، با هزینه بالاتری همراه است اما از لحاظ ظاهری از دیگر روش های ارتودنسی بهتر است.

استپ وزن چیست و راه های خروج از آن را بشناسیم

بدن انسان یک سیستم هوشمند است و هنگامی که فرد در طی یک برنامه لاغری گرسنگی زیادی می کشد، در ابتدا بدن تلاش می کند با سوزاندن ذخایر چربی این شرایط را کنترل کند. این اتفاق باعث کاهش وزن فرد می شود. اما پس از مدتی که گرسنگی مداوم ادامه داشته باشد، بدن تصور می کند که در شرایط قحطی قرار گرفته است؛ به این ترتیب سوخت چربی را تا حد ممکن کاهش می دهد و طبیعتا چربی سوزی هم مثل قبل زیاد و سریع انجام نمی شود و دچار استپ وزنی می شویم.

 استپ وزن به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

·         افزایش عضلات در عین کاهش چربی ها

·         عدم مصرف پروتئین کافی

·         قرار نداشتن در حالت کالری منفی

·         داشتن کمبود خواب

·         استرس داشتن

·         عدم انجام تمرینات ورزشی با وزنه

·         وجود مشکلات در وضعیت سلامت فرد

·         قرار داشتن مدت زمان زیاد در رژیم

·         عدم انجام تمرینات هوازی

راه های خارج شدن از استپ وزنی

رژیم شوک یکی از راه ‌هایی است که برای مقابله با استپ وزنی و تحریک دوباره کاهش وزن می ‌توانید انتخاب کنید. این نوع رژیم ‌ها معمولا با محدود کردن مصرف کالری ‌در طول روز آغاز می‌ شوند و می‌ توانند به شما کمک کنند تا وزن اضافی خود را سریع ‌تر از دست بدهید. اگرچه این روش ممکن است در کوتاه مدت به شما کمک کند اما برای مدت طولانی توصیه نمی‌ شود، زیرا ممکن است منجر به کاهش عضلات و آب شدن آنها و همچنین مشکلات سلامتی شود.

برای مقابله با استپ وزنی و دستیابی به کاهش وزن پایدارتر، بهتر است از رژیم‌ های متعادل و متنوع استفاده کنید. این رژیم‌ ها باید شامل میزان مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌ های سالم، ویتامین‌ ها و مواد معدنی باشند. به عنوان جایگزین برای رژیم‌ شوک، تلاش کنید تا میزان کالری‌ مصرفی خود را در تعادل نگه دارید و به تدریج تمرینات تناوبی و مقاومتی را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید. این روش به شما کمک می‌ کند تا عضلات خود را حفظ کرده و به سلامتی عمومی خود اهمیت بیشتری بدهید.

هورمون استرس یا همان کورتیزول در مواقع استرس زا تولید می شوند. در صورتی که تولید این هورمون از حدی بالاتر باشد منجر به توقف چربی سوزی می شود. بنابراین یکی از دلایل استپ وزنی استرس است که با انجام کارهای زیر می توانید تا حد زیادی آن را کنترل کنید:

·         دمبل بزنید.

·         پیاده روی کنید.

·         صحبت با خانواده، دوستان و گسترش روابط اجتماعی را فراموش نکنید.

·         به موسیقی های آرامش بخش گوش کنید.

·         به حد کافی بخوابید.

·         مدیتیشن کنید.

·         کتاب بخوانید.