جهان اینجا

با جهان اینجا دنیا را با دید تازه تری ببینید، و راجع به همه چیز اطلاعات کسب کنید.

جهان اینجا

با جهان اینجا دنیا را با دید تازه تری ببینید، و راجع به همه چیز اطلاعات کسب کنید.

رژیم کتوژنیک مناسب چه کسانی است؟ انواع رژیم کتو

رژیم کتوژنیک به رژیم کتو هم معروف است و یک برنامه غذایی است که پر از چربی، پروتئین متوسط و کم کربوهیدرات می باشد. این رژیم یکی از رژیم های لاغری مدرن است که توجهات زیادی را در سال های اخیر به خود جلب کرده است. خیلی از افراد تصور می کنند که رژیم کتوژنیک 28 روزه رایگان تنها نوع آن است، اما اینگونه نیست و این رژیم از انواع مختلفی تشکیل شده است.

انواع رژیم لاغری کتوژنیک

این رژیم انواع مختلفی دارد و اساس آنها با یکدیگر مشابه است و تفاوت آنها به میزان مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات برمی گردد. تنوع این رژیم شامل موارد زیر می شود:

رژیم کتوژنیک استاندارد

در این برنامه، میزان بسیار کمی کربوهیدرات، پروتئین به مقدار متوسط و چربی زیادی جای داده شده است. اگر بخواهیم با اعداد و ارقام بگوییم، شما بر اساس این نوع رژیم لاغری روزانه باید 70% چربی، 20% پروتئین و فقط 10 درصد کربوهیدرات مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک پروتئین بالا

این نوع رژیم شبیه به برنامه کتوژنیک استاندارد است، اما نسبت چربی 60%، پروتئین 35% و کربوهیدرات 5% می باشد.

از بین این برنامه ها، رژیم پروتئین بالا و رژیم استاندارد بیش از سایرین مطالعه شده اند و متداول ترند. رژیم کتوی هدفمند و چرخه ای به تازگی به این لیست اضافه شده اند و ورزشکاران و بدن سازان طرفداران اصلی آن ها هستند.

رژیم کتوژنیک دوره ای

رژیم کتوژنیک چرخه ای شامل رعایت برنامه کتوژنیک استاندارد به مدت 5 تا 6 روز در هفته و به دنبال آن، 1 تا 2 روز مصرف کربوهیدرات بیشتر از حد استاندارد است.

رژیم کتوژنیک هدفمند

پیرو این نوع برنامه لاغری کتوژنیک در روزهایی که فعالیت زیادی داشته اید، می توانید کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک برای چه کسانی مناسب است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید رژیم کتو در ابتدا برای درمان بیماران مبتلا به سرع و تشنج ایجاد شد و به مرور متخصصان تغذیه از آن برای بهبود بیماری های دیگری نیز استفاده کردند که شامل موارد زیر می شود:

·         بهبود شناختی و حافظه

·         دیابت نوع 2

·         سرطان مانند گلیوبلاستوما

·         اختلالات روانی

·         بیماری آلزایمر

·         اوتیسم

·         چاقی

لازم به ذکر است که برنامه غذایی کتوژنیک در بهبود دیابت نوع 2 بسیار موثر است. تحقیقات انجام شده بر روی 349 بیمار دیابتی که به مدت یک سال رژیم کتو گرفته بودند، نشان داد که بیماری در این افراد تا حدود 60 درصد بهبود یافته و وابستگی آنها به انسولین بسیار کمتر شده است.

بررسی کامل تفاوت های جراحی اسلیو معده و بای پس معده

جراحی اسلیو معده یکی از رایج ترین جراحی های لاغری در سراسر جهان است که در طی این روش، جراح لاغری حدود 70-80 درصد حجم معده را برش داده و از بدن خارج می کند. به مرور و با گذشت حدود 6 ماه بیمار حدود 50 ال 60 درصد وزن قبلی خود را از دست می دهد. عمل بای پس معده بعد از جراحی اسلیو طرفداران زیادی دارد و در جهان خیلی از مردم این روش لاغری را برای رسیدن به تناسب اندام خود استفاده می کنند.

عمل بای پس معده چگونه است؟

در این روش، بهترین جراح چاقی با ایجاد یک کیسه کوچک از معده آن را به طور مستقیم به روده کوچک متصل می کند. در نتیجه این جراحی، غذای بلعیده شده وارد کیسه کوچک معده و سپس مستقیما وارد روده کوچک می شود و به این ترتیب بخش اعظمی از معده و قسمت اول روده کوچک را دور می زند. به همین دلیل اسم این عمل لاغری را بای پس (به معنی دور زدن) گذاشته اند.

در نتیجه این عمل جراحی، افرادی که عمل بای پس معده انجام می دهند پس از آن که غذای کمتری می خورند و کالری کمتری جذب بدنشان می شود و همین موضوع باعث لاغری و کاهش وزن آنها می شود.

فواید جراحی بای پس معده

·         کاهش وزن چشمگیر و طولانی مدت

·         درمان بیماری های مرتبط با چاقی

·         جراحی اصلاح شده و استاندارد

معایب بای پس معده

·         در صورت عدم تبحر جراح، امکان انسداد روده وجود دارد.

·         بروز عوارض بیهوشی مانند رفلاکس معده و تنگی نفس در برخی از افراد

·         دوره نقاهت به نسبت طولانی مدت

دوره نقاهت کوتاه، یکی از مهم ترین مزایای جراحی اسلیو معده

همانطور که می دانیم عمل اسلیو به روش لاپاراسکوپی انجام شده و در نتیجه بر خلاف جراحی های لاغری باز، دوره نقاهت کوتاهی دارد و بیمار می تواند پس از گذشت مدت کوتاهی از جراحی فعالیت روزمره خود را از سر بگیرد.

طبق تجربیات کسانی که اسلیو معده انجام داده اند، بیمار نهایتا تا 24 ساعت بعد از جراحی، از بیمارستان مرخص شده و بعد از 2 هفته می تواند فعالیت های روزمره خود را شروع کند. البته لازم به ذکر است که بیمار حداقل تا ۴ هفته اجازه انجام فعالیت های سنگین بدنی را ندارد.

مزایای دیگر عمل اسلیو معده

·         کاهش وزن چشمگیر در مدت زمان بسیار کوتاه

·         بهبود بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت، فشار خون بالا

·         تاثیر زیاد در درمان ناباروری

·         در این روش جراحی لاغری، تغییری در سیستم روده ایجاد نمی شود

بررسی مزایا و معایب جراحی باندینگ معده و بالون معده

امروزه به منظور درمان چاقی مفرط و بیماری های ایجاد شده بر اثر آن، جراحی های لاغری رواج پیدا کرده اند. با پیشرفت علم و فناوری، انواع مختلفی جراحی لاغری به وجود آمده است که می تواند کاهش وزن قابل توجهی را در سریعترین زمان ممکن برای فرد به وجود آورد. این عمل های لاغری می تواند علاوه بر کاهش وزن، به بهبود بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی، مانند دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا نیز کمک کنند.

جراحی بالون معده

در طی عمل بالون معده یک بالون نرم پر از هوا و یا آب نمک با استفاده از یک لوله نازک که به گاستروسکوپی معروف است،  از گلو عبور کرده و در معده بیمار قرار می گیرد. این بالون بخش بزرگی از معده فرد را اشغال کرده و باعث می شود فرد سریع تر احساس سیری کند. لازم به ذکر است که این عمل یک روش موقت لاغری است و بالون حداکثر به مدت 6 ماه ماندگاری دارد.

مزایای بالون معده

·         برای افرادی که نمی خواهند جراحی انجام دهند مناسب است.

·         هزینه آن کمتر از سایر روش های جراحی لاغری است.

·         قابل بازگشت است.

معایب بالون معده

·         در ساعات اولیه پس از عمل، حالت تهوع بیمار زیاد است.

·         کاهش وزن در این روش چندان زیاد نیست.

عمل باندینگ معده

در روش باندینگ معده، یک حلقه در اطراف معده قرار می گیرد و یک کیسه کوچک به سمت بالا ایجاد می کند. برای پر کردن کیسه غذای کمتری لازم است و فرد نمی تواند زیاد غذا بخورد. این حلقه به یک دستگاه کوچک در زیر پوست متصل است؛ بدین ترتیب می توان حلقه را بعد از جراحی نیز سفت کرد.

معایب باندینگ معده

·         این روش جراحی به نسبت سایر روش های عمل لاغری، کاهش وزن کمتری را به همراه دارد.

·         به دلیل اینکه یک جسم اضافی به معده متصل می شود احتمال بروز آسیب به جداره معده یا عفونت معده وجود دارد.

·         حلقه معده به مرور جابجا می شود و اصولا پس از گذشت چند سال نیاز به تعویض دارند.

·         باندینگ معده تاثیری بر هورمون گرسنگی ندارد؛ بنابراین فرد به همان میزان قبل اشتها دارد و با گرسنگی درگیر است.

·         افرادی که قبل از عمل عادت به ریزه خواری داشتند نباید این عمل لاغری را انجام دهند؛ زیرا عمل باعث فتق دیافراگم و رفلاکس معده می شود.

جراحی لاغری باعث بهبود کدام یک از بیماری ها می شود؟

·         دیابت نوع دو

·         بیماری های قلبی و عروقی

·         کاهش ریسک سکته قلبی و مغزی

·         درمان آپنه خواب و مشکلات تنفسی

·         افسردگی

·         تنبلی تخمدان

·         آرتروز مفاصل و دیسک کمر

با عمل اسلیو معده تضمینی لاغر شوید

امروزه به منظور درمان چاقی مفرط و بیماری های ایجاد شده بر اثر آن، جراحی های لاغری رواج پیدا کرده اند. با پیشرفت علم و فناوری، انواع مختلفی جراحی لاغری به وجود آمده است که می تواند کاهش وزن قابل توجهی را در سریعترین زمان ممکن برای فرد به وجود آورد. این عمل های لاغری می تواندد علاوه بر کاهش وزن، به بهبود بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی، مانند دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا نیز کمک کنند.

درست است که این روش لاغری یک روش استاندارد و تایید شده توسط پزشکان است، اما به گفته بهترین جراح لاغری به کسانی پیشنهاد می شود که پس از امتحان کردن روش های مختلف کاهش وزن مانند ورزش و رژیم های لاغری مختلف به نتیجه دلخواه خود نرسیده اند.  

جراحی لاغری برای چه کسانی مناسب است؟

·         افرادی که دارای شاخص توده بدنی شان 40 یا بیشتر از آن باشد.

·         افرادی که BMI آنها بین 35 تا 40 و مبتلا به بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع دو، فشار خون بالا و ... هستند.

·         افرادی که تمام روش های کاهش وزن مانند رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده اند، اما نتیجه ای دریافت نکرده اند.

انواع جراحی های لاغری

·         اسلیو معده

·         بای پس معده

·         باندینگ معده

·         بالون معده

در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره اسلیو معده اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده رایج ترین و یکی از کم خطر ترین جراحی لاغری در سراسر دنیا است که در آن جراح لاغری حدود 70 الی 80 درصد حجم معده فرد را با استفاده از روش لاپاراسکوپی برش داده و از بدن خارج می کند. پزشک در انتهای جراحی معده جدید  که به شکل آستین یا موز برای فرد باقی است رل با منگنه بخیه می زند. بیماران پس از این عمل در طی ۶ ماه حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد از اضافه وزن خود را از دست خواهند داد و به تناسب اندام خواهند رسید.

هدف از انجام عمل اسلیو معده چیست؟

در واقع این عمل لاغری برای رسیدن به دو هدف زیر انجام می شود:

·         کوچک شدن معده به منظور کاهش مقدار غذا و کالری دریافتی توسط فرد دارای اضافه وزنس؛

·         کاهش میزان مواد جذبی به دلیل کوچک شدن حجم معده؛

·         شایان ذکر است که در طی عمل اسلیو معده به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده و تاثیری که بر هورمون اشتها گذاشته می شود، فرد خیلی سریع احساس سیری پیدا می کند که همین موضوع باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

فرد با رژیم فستینگ چند کیلو کم می کند؟

برای پاسخ به این سوال که با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم، لازم است تا در ابتدا با مفهوم رژیم فستینگ یا روزه داری آشنا شویم. رژیم فستینگ یک رژیم لاغری است که در طی آن فرد در ساعاتی از روز روزه است و ساعات دیگر را می تواند غذا بخورد. با اینکار به افزایش سوخت و ساز بدن کمک بزرگی می شود و در نهایت باعث کاهش وزن و لاغری فرد می شود.

در حقیقت این رژیم به جای تمرکز بر حجم و نوع غذا، با ساعات غذا خوردن فرد سر و کار دارد. شاید یکی از دلایلی که بسیاری از افراد طرفدار این رژیم لاغری هستند این است که رژیم غذایی فستینگ برخلاف بسیاری رژیم های لاغری دیگر محدودیت غذایی خاصی ندارد. در رژیم روزه داری متناوب، ساعات مشخصی از روز مختص غذا خوردن است و ساعات باقی مانده را فرد باید روزه باشد (البته در این ساعات اجازه خوردن نوشیدنی های کم کالری مثل آب و قهوه را دارید).

انواع رژیم فستینگ

انواع رژیم روزه داری متناوب عبارتند از:

·         رژیم فستینگ ۲/۵

در رژیم فستینگ ۲/۵ شما اجازه دارید 5 روز از هفته را طبق روال همیشه غذا بخورید؛ اما در 2 روز باقی مانده هفته تنها اجازه دارید 25 درصد از کالری مورد نیاز روزانه خود را از خوردن مواد غذایی دریافت کنید.

·         رژیم فستینگ 16/8

رژیم فستینگ 16 8 به شما اجازه می دهد که طی 8 ساعت از روز مواد غذایی دلخواه خود را مصرف کنید اما طی 16 ساعت باقی مانده از روز اجازه غذا خوردن ندارید. شما طی این رژیم لاغری اجازه دارید در محدوده زمانی خاصی غذا بخورید برای مثال تنها از ساعت 8 صبح الی 15 می توانید غذا بخورید و مابقی روز نباید لب به غذا بزنید.

·         رژیم فستینگ ۲۴ ساعته

در طی رژیم فستینگ ۲۴ ساعته باید به مدت 24 ساعت روزه باشید. اما اجتناب از غذا خوردن به مدت یک روز نیازمند اراده قوی است و امکان دارد بعدا افراد به پرخوری روی بیاورند و نتیجه عکس داشته باشد.

·         روزه داری جایگزین

در روش روزه داری جایگزین، باید یک روز در میان روزه بگیرید و در روزهایی که روزه نیستید می توانید هر چه می خواهید بخورید.

·         رژیم فستینگ جنگجو

رژیم فستینگ جنگجو از الگوی غذایی رزمندگان باستانی الهام گرفته است. در رژیم جنگجو به مدت 20 ساعت اجازه خوردن مواد غذایی با حجم بسیار کم را دارید و در 4 ساعت باقی مانده باید از غذاهای سالم و فراوری نشده استفاده کنید.

منبع: sira.fit