جهان اینجا

با جهان اینجا دنیا را با دید تازه تری ببینید، و راجع به همه چیز اطلاعات کسب کنید.

جهان اینجا

با جهان اینجا دنیا را با دید تازه تری ببینید، و راجع به همه چیز اطلاعات کسب کنید.

زمان استفاده و عدم استفاده از لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت ها یک سری پوسته های نازک هستند که کاملا متناسب با شکل و ویژگی های دندان های هر شخص به صورت کاملا منحصر به فرد برای او ساخته می شوند. برای ساخت این پوسته ها، مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ خود دندان دارند.

در این نوع درمان، پزشکان قادرند که مواردی مانند رنگ، ظاهر، اندازه و طول هر دندان را تغییر دهند تا فرد تحت درمان، لبخندی گیراتر و جذاب تر داشته باشد. لمینت دندان شامل 2 نوع لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی ( که ونیرهای کامپوزیت هم نام دارند) می شود که تفاوت هایی باهم دارند.

مقایسه لمینت دندان و ونیر کامپوزیت

لمینت سرامیکی روکش های نازکی از جنس سرامیک (پرسلن) است که بعد از قالب گیری و ساخت در آزمایشگاه، روی دندان ها چسبانده می شود. این روکش ها به صورت بسیار طبیعی عیوب دندان ها را می پوشاند. برای نصب روکش لمینت بر روی دندان ها، لازم است تا کمی از مینای دندان تراش داده شود. معمولا افراد لمینت سرامیکی دندان را با همان نام لمینت دندان می شناسند. لمینت دندان دچار تغییر رنگ نمی شود و این یکی از مهم ترین ویژگی های لمینت است.

ونیرهای کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری به نسبت لمینت دندان دارند؛ اما یک در آن از بین برده نمی شود. ونیرهای کامپوزیتی در مطب توسط دندانپزشک ساخته می شود و معمولا در همان روز روی دندان های فرد نصب می شود و همین کار یکی از دلایلی است که هزینه کامپوزیت دندان را از لمینت دندان کمتر کرده است. اما لازم به ذکر است که در صورت انجام لمینت یا کامپوزیت دندان در مراکز دندانپزشکی شبانه روزی هزینه های شما بسیار کمتر خواهد بود.

کاربرد لمینت و کامپوزیت دندان

از کامپوزیت و لمینت دندان برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

·         ترمیم دندان های کج

·         ترمیم دندان های شکسته

·         سفید کردن قوی دندان ها

·         فاصله بین دندانها

·         دندان های ساییده شده

چه زمانی نباید از کامپوزیت و لمینت استفاده کرد؟

در شرایط زیر استفاده از کامپوزیت و لمینت دندان توصیه نمی شود:

·         در صورت پوسیده بودن دندان ها و بیماری لثه در فرد.  در این صورت ابتدا باید این مشکلات را رفع کرد و سپس ونیرهای دندان نصب شوند.

·         در صورتی که مقدار بسیار زیادی از ساختار دندان ها از بین رفته باشد. در این حالت دندان ها برای انجام ونیر مناسب نمی باشند.

·         دندان هایی که مشکلات شدیدی دارند باید از ارتودنسی دندان استفاده کنند و لمینت و یا کامپوزیت درمان مناسبی برای این مشکلات نیستند.

انواع ارتودنسی متحرک، طول درمان و هزینه آن

اکثر افراد در سنین محتلف دچار مشکلات و ناهنجاری هایی در دندان های خود هستند. امروزه این افراد برای درمان این مشکل خود از ارتودنسی دندان استفاده می کنند. ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد که هرکدام از این درمان ها روش ها، مراقبت ها، زمان و هزینه های مختلفی دارند.

دستگاه های ثابت ارتودنسی برای اینکه بتوانند مشکل شما را حل کنند باید تا پایان دوره درمان به دندان های شما متصل باشند که به آنها ارتودنسی ثابت می گویند. دستگاه های متحرک می توانند حین درمان از دندان و دهان شما خارج شده و باز مورد استفاده قرار بگیرند. به درمان با کمک دستگاه های متحرک نیز ارتودنسی متحرک گفته می شود.

انواع ارتودنسی متحرک

اینویزیلاین ها

اینویزیلاین ها جدیدترین دستگاه های ارتودنسی متحرک هستند که میتوانند تعداد زیادی از مشکلات دندانها، از جمله وجود فاصله بین آن ها، کج بودن و یا روی هم خوابیدن دندان ها، عقب یا جلو بودن آن ها و برخی مشکلات دیگر که چندان شدید نیستند را حل کند. به استفاده از این دستگاه ها، ارتودنسی نامرئی نیز گفته میشود.

ریتینر یا نگهدارنده ها

بعد از اتمام برنامه درمانی ارتودنسی ثابت، هنوز هم شما نیاز به استفاده از تعدادی دستگاه دیگر دارید که ما به آن ها نگهدارنده یا ریتینر میگوییم. نگهدارنده از جمله مهمترین انواع پلاک ارتودنسی متحرک هستند.

نکته ای که درباره ارتودنسی متحرک باید دانست این است که این ارتودنسی برای درمان ناهنجاری های خفیف تا متوسط دندانی و همچنین مال اکلوژن ها (شامل اپن بایت، آندربایت، کراس بایت و اوربایت) استفاده می شود و این نوع دستگاه ها امکان اصلاح ناهنجاری ها و چرخش های چندگانه را ندارند.

طول درمان ارتودنسی متحرک چقدر است؟

طول درمان به وسیله ارتودنسی متحرک به عواملی مانند نوع و شدت ناهنجاری شما بستگی دارد و برای هر فرد با فرد دیگری متفاوت است. اما به طور کلی مدت زمان درمان با ارتودنسی متحرک 1 الی 2 سال است.

هزینه ارتودنسی متحرک به چه صورت است؟

هزینه ارتودنسی متحرک بسته به نوع و شدت ناهنجاری شما، موقعیت مکانی مطب دندانپزشکی، تخصص ارتودنتیست و ... متفاوت است اما اصولا هزینه ارتودنسی متحرک از سایر روش های ارتودنسی ثابت بیشتر است زیرا پلاک های شیشه ای مورد استفاده در این درمان در خارج از کشور تولید می شوند.

ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی ثابت؛ کدام بهتر است؟

نمی توان گفت کدام یک از روش های ارتودنسی بهتر از دیگری است چرا که هر کدام از این روش ها برای نوع خاصی از مشکلات و ناهنجاری ها قابلیت استفاده دارد و همینطور هر کدام مزایا و معایب خاص خود دارند و متخصص ارتودنسی با توجه به وضعیت دندان های بیمار یکی از این روش ها را پیشنهاد می کند.

ارتودنسی نامرئی؛ بهترین روش ارتودنسی

درمان های ارتودنسی جهت مرتب کردن دندان ها معمولا خطرناک نیستند و اگر چنین بود دندانپزشکان این درمان ها را انجام نمی دادند. با این حال در برخی موارد ممکن است مشکلاتی در طول مرتب سازی دندان ها با این روش ایجاد شود. مثلا انتخاب متخصص ارتودنسی کم تجربه، عدم انتخاب درمان مناسب، دنبال نکردن نکات بهداشت دهان و دندان از جمله ای مواردی هستند که احتمال بروز عوارض ارتودنسی را افزایش می دهند.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

یک دسته بندی نسبتا جدید در ارتودنسی دندان است که در آن از وسایلی برای مرتب سازی دندان ها استفاده می شود که یکی از این ۳ ویژگی بارز را دارند:

·         یا پنهان هستند

·         یا شفاف هستند

·         و یا اینکه همرنگ دندان اند

فرض کنید شما شخصی هستید که برای مرتب سازی دندان‌های خودتان از وسایل نامرئی استفاده می‌کنید. در این صورت کسی که به شما نگاه می‌کند معمولا متوجه نخواهد شد که شما تحت درمان ارتودنسی قرار دارید. دندان‌های شما مرتب می‌شود در حالی که هیچ کس متوجه این موضوع نمی‌شود.

بیماری لثه که شامل التهاب و عفونت لثه است با تداخل در حرکات ارتودنسی طول درمان را افزایش می دهد و این افزایش مدت زمان درمان می تواند هزینه های بیشتری روی دست شما بگذارد. در واقع شما باید علاوه بر هزینه ارتودنسی که از قبل پرداخت کرده اید هزینه های دیگری برای درمان عفونت لثه و افزایش جلسات ویزیت بعدی و .... متقبل شوید.

انواع روش ارتودنسی نامرئی کدامند؟

·         به طور کلی ۳ روش ارتودنسی نامرئی وجود دارد که عبارتند از:

·         ارتودنسی سرامیکی شفاف و همرنگ دندان

·         ارتودنسی لینگوال

·         ارتودنسی با الاینر‌های شفاف

زمانی که در ایران صحبت از ارتودنسی نامرئی می‌شود بیشتر منظور مورد سوم یعنی الاینر‌های شفاف است که در ادامه به عنوان سریع‌ترین روش ارتودنسی معرفی شده است.

هزینه ارتودنسی نامرئی در حال حاظر چقدر است؟

تا قبل از سال ۹۷ زمانی که برای انجام درمان ارتودنسی نامرئی به یک کلینیک یا متخصص مراجعه می‌شد، معمولا قالب‌ها یا پلاک‌های شفاف از خارج از ایران وارد می‌شد. زیرا در ایران امکانات کافی و مناسب برای ساخت دقیق و تخصصی آن‌ها وجود نداشت. قالب‌ها اغلب در کشور فرانسه و گا‌ها در دبی و حتی کره جنوبی ساخته می‌شد و این باعث می‌شد که هزینه ارتودنسی نامرئی با الاینر‌ها زیاد باشد. امروزه همان قالب‌ها (تقریبا با همان کیفیت) در لابراتوار‌های داخلی و حتی در مطب خود متخصصان نیز ساخته می‌شود.

بررسی مزایا و معایب ارتودنسی متحرک

یکی از اصلی ترین خدمات دندانپزشکی، ارتودنسی دندان است که عملکرد آن براساس مرتب کردن دندان ها و درمان ناهنجاری های دندان و دهان است. به زبان ساده تر، ارتودنسی دندان دانش و مهارت صاف و مرتب کردن دندان های نامرتب با کمک مجموعه ای از تکنیک هاست.

ارتودنسی دندان به نوع اصلی ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم می شود. ارتودنسی متحرک همانطور که از نامش پیداست به طور ثابت بر روی دندان ها نصب نمی شود و امکان خارج کردن آن از دهان وجود دارد. هرکدام از انواع ارتودنسی مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی توان گفت کدام بهتر است. بلکه با مراجعه به متخصص ارتودنسی در کرج و سایر شهرها و پس از بررسی وضعیت دندان های شما، او بهترین پیشنهاد را برای درمان شما می دهد.

مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

خیلی از افراد دوست دارند تا به جای استفاده از ارتودنسی ثابت از نوع متحرک آن استفاده کنند تا بتوان در بعضی ساعات به طور موقت آن را از دهان خارج کرد. این نوع ارتودنسی مزایای زیادی دارد که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم:

·         به دلیل اینکه می توان این پلاک های شیشه ای را از دهان خارج کرد، رعایت بهداشت دهان و دندان و مسوارک زدن هنگام استفاده از این ارتودنسی راحت تر است. این در حالی است که هنگامی که از ارتودنسی ثابت استفاده می کنید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت تر و چالش برانگیز تر است.

·         احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه در هنگام استفاده از ارتودنسی متحرک برخلاف روش ارتودنسی ثابت کمتر است، زیرا امکان تمیز کردن دندان ها و دستگاه ارتودنسی در این حالت به راحتی انجام می شود.

·         در هنگام غذا خوردن و آشامیدن می توانید پلاک ارتودنسی را از دهانتان خارج کنید، پس در هنگام مصرف موادغذایی اذیت نمی شوید یا محدودیت غذایی ندارید و نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی در هنگام استفاده از پلاک های متحرک این نوع ارتودنسی ندارید.

·         چنانچه از الاینرها به جای براکت ها استفاده کنید به دلیل نامرئی بودن تاثیر منفی در زیبایی لبخند شما نخواهد داشت.

معایب ارتودنسی متحرک

زمانی که الاینرهای ارتودنسی در دهانتان است فقط اجازه نوشیدن آب دارید. زیرا مصرف نوشیدنی های رنگی باعث کدر شدن و تغییر رنگ پلاک ها می شود.

حداکثر زمانی که می توانید در مجموع الاینرها را از دهانتان خارج کنید 2 ساعت است. در صورت فراموش کردن استفاده مداوم از آن، امکان نتیجه گیری از ارتودنسی شما ضعیف تر شده و طول درمانتان طولانی تر می شود. همچنین ممکن است وضعیت دندان هایتان بدتر نیز شود.

با انواع لمینت دندان آشنا شویم

لمینت دندان روکشی نازک است که برای اصلاح عیوب مختلف دندان بر روی آن چسبانده می شود. این لایه نازک می تواند در رنگ های مختلفی برای فرد تهیه شود که او می تواند آن رنگ را خود انتخاب کند. لمینت دندان یکی از رایج ترین روش های اصلاح شکل ظاهری دندان ها و همچنین سفید کردن آنها است. این روش مناسب افرادی است که دندان های نامرتب، لب پریده، شکسته و زرد رنگ دارند.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان به دو دسته رزین کامپوزیت و لمینت سرامیکی تقسیم بندی می شود که بر اساس جنس مواد به کار رفته در آنها، هزینه، طول عمر و روش انجامشان تا حدودی متفاوت است.

رزین کامپوزیت

این نوع از لمینت دندان درواقع ارزان ترین نوع است و اصولا 5 الی 7 سال ماندگاری دارند. در این درمان‌ زیبایی، لایه‌ هایی از جنس مواد کامپوزیتی و همرنگ دندان بر روی دندان های فرد قرار می گیرد و شکل و فرم آن مشابه دندان های طبیعی فرد است. در کامپوزیت، دندان تراش داده نمی‌ شود و در صورت نیاز به صورت خیلی جزئی انجام می‌ شود. به همین دلیل عوارضی که تراشیده شدن دندان در پی دارد مانند امکان آسیب به مینای دندان در این روش وجود ندارد.

اما اگر بخواهیم از عوارض کامپوزیت دندان مواردی را نام ببریم می توان به رنگ پذیری حدودی آنها بر اثر خوردن نوشیدنی های رنگی اشاره کرد. همینطور کامپوزیت‌ های دندانی نسبت به پرکننده‌ های نقره‌ ای رنگ دندان (آمالگام)، زودتر از بین می‌ روند.

لمینت سرامیکی

لمینت های سرامیکی طبیعی تر از لمینت های کامپوزیتی هستند. طول عمر لمینت های سرامیکی هم خیلی بیشتر از ونیرهای کامپوزیتی بوده و بین 10 تا 20 سال تخمین زده شده است. پرسلن تهیه شده در این روش بسیار محکم بوده و سخت به دندان های فرد می چسبند. لمینت های سرامیکی دچار تغییر رنگ نمی شوند و به لطف عبور نور از آنها ظاهر بسیار طبیعی دارند.

اما یکی از معایبی که لمینت سرامیکی دندان دارد این است که امکان ترمیم در دندان لمینت شده وجود ندارد. یعنی در صورتی‌ که دندان شما بعد از لمینت کردن دچار شکستگی یا پریدگی شود، باید لمینت آن دندان را تعویض کنید. مهم ‌ترین نکته در اینجا این است که هیچ راه بازگشتی از لمینت وجود ندارد.

در جلسه اول لمینت از دندان های شما قالب گرفته می شود و در جلسات بعدی لمینت های آماده شده بر روی دندان ها نصب می شوند. به دلیل زحمت بیشتر این کار به نسبت کامپوزیت و طبیعی تر بودن و سایر مزایای دیگری که از لمینت دندان نام برده شد، هزینه لمینت دندان از کامپوزیت بیشتر است.